Saturday 23 July 2011

renung ke langit.....



dah lame xjumpe pelangi kt mlke nie.. yela...sb jrg hujan kn.Bak kate orang tua2 kalau ade pelangi muncul maksudnya ade tuan puteri turun mandi..betul ke????hahaha...bleh caye ke..  Tu sume kisah dongeng dulu kala zaman tok kadok..tp layan jela...

gile kentang tuan puteri nk turun ank tangga punye byk nih..

Pelangi memiliki banyak cerita menarik secara keilmuan atau dari dongeng dan mitos. Keunikan pelangi yang jarang terlihat dan keindahan warnanya itulah yang membuat pelangi kaya mitos yang justru membuat pelangi semakin dinanti. Pelangi juga sebutan lain dari tie dye yang mempunyai banyak warnauntuk digali dan dijadikan inspirasi dalam berkarya. 
Secara fisika, pelangi adalah gejala optik saat cahaya matahari menembus titik-titik air di udara, lantas terurai menjadi warna penyusunannya. Ternyata beberapa jumlah warna pelangi masih belum pasti. Mengenai susunan tujuh warna pelangi pertama kali dicetuskan oleh Isaac Newton setelah menguraikan cahaya matahari dengan prisma, yang aneh adalah definisi warna nila (indigo). Tidak ada yang tahu pasti warna ini seperti apa, mungkin yang dimaksud Newton adalah warna antara biru dan ungu, tetapi tidak ada definisi warna antara merah dan jingga atau hijau dan biru. Pendapat lain mengatakan, pelangi tersusun dari segala macam warna yang bisa dilihat oleh mata manusia, yang jumlahnya tak pasti kerana mata manusia mampu membedakan hingga 350.000 warna. Kata lainnya, pelangi tersusun atas warna dengan rentang panjang gelombang 400 - 700 nm, yaitu warna merah tua sekitar 700 nm dan ungu sekitar 400 nm. Entahlah, tetapi sepertinya kita hanya mampu menangkap dengan jelas warna merah, kuning, hijau seperti yang kita nyanyikan dulu. Bagaimana dengan dongeng-dongeng dan mitos mengenai pelangi? Ada yang mengatakan pelangi adalah tangga para bidadari turun ke bumi, atau itulah selendang para bidadari itu. Ada lagi mitos tentang siapa yang berjalan di bawah pelangi akan menemukan ujung pelangi segalan keinginannya akan terwujud. Dongeng lainnya, pelangi merupakan pertolongan dari Tuhan bagi negri yang sedang ditimpa bencana. Ataukah pelangi adalah keberuntungan bagi Jaka Tarub yang bertemu Nawang Wulan?
Seperti apapun pelangi itu tetaplah selalu dinanti untuk dinikmati.
 
Dipetik daripada>>http://www.scribd.com/doc/18366337/pelangi 
Yang pastinya pelangi adalah anugerah Allah yang terindah 
kerana tercipta dengan pelbagai warna.

No comments:

Post a Comment